Slovensko sa obáva prirýchleho nástupu elektromobility

26.6.2018 – Na rokovaní európskych enviroministrov vznikla „skupina za zelený rast“, ktorá žiada ambicióznejšie emisné ciele. Slovensko do nej nepatrí.

Európska komisia navrhla zníženie emisií z nových osobných áut a dodávok o 30 percent medzi rokmi 2021 a 2025. Pre rok 2025 žiada polovičný cieľ – 15 percent.

Nariadeniu sa v pondelok 25. júna venovali európski ministri životného prostredia na zasadnutí v Luxemburgu. Kým Francúzsko presadzuje ešte ambicióznejší návrh, zníženie emisií až o 40 percent do roku 2030, Slovensko je konzervatívnejšie. Obáva sa o svoj automobilový priemysel založený na výrobe spaľovacích motorov.

Slovenská vláda tiež presadzuje technologickú neutralitu európskej legislatívy. To znamená, že na ceste k znižovaniu emisií CO2 nemá byť uprednostňovaná len jedna technológia, konkrétne elektrický pohon. Pole má zostať otvorené aj pre iné technológie ako hydrogén či plyn.

Európske emisie z dopravy stúpajú

Doprava sa na emisiách skleníkových plynov v Európskej únii podieľa približne štvrtinovým podielom, pričom tri štvrtiny emisií z dopravy vznikajú na cestách. Z dopravných emisií vypúšťajú 44,5 percenta osobné autá a 18,8 percenta ťažké vozidlá.

Doprava je jediným sektorom, v ktorom emisie skleníkových plynov od roku 1990 stúpajú. Európska environmentálna agentúra uvádza, že v celej Európskej únii vzrástli emisie z dopravy do roku 2015 o 23 percent. Na Slovensku bol trend opačný: množstvo produkovaného CO2 kleslo o 0,6 percenta.

Celý článok si prečítajte na euractiv.sk

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Povinné položky sú označené *